Hållbara vanor

Har du någon gång läst om en diet i en tidning och de fantastiska resultat som dieten utlovar och beslutat dig för att testa denna diet?

Har dieten lämnat dig utan resultat och med en sämre självkänsla än innan?

Då är denna artikel något för dig!

Har du någon gång läst om en diet i en tidning och de fantastiska resultat som dieten utlovar och beslutat dig för att testa denna diet? Dieten innebär ofta någon typ av förbud såsom att enbart äta under vissa tider under dagen eller efter ett visst klockslag, eller ren uteslutning av vissa typer av livsmedel.

Du väljer att testa denna diet och det går bra i några dagar, sedan blir förbuden jobbiga, tiderna du inte får äta på försvårar din vardag och sug efter olika livsmedel, gärna de ”förbjudna”, kommer som ett brev på posten. Detta kan leda till att du hoppar av dieten och avhoppet kan lämna dig med känslan av misslyckande, skam och skuld för att du inte klarade av det denna gången heller.

Vet du vad, det var inte ditt fel! Dieter med förbud och som förespråkar att äta mellan olika klockslag inte nyckeln till framgång eftersom att det inte är specifika livsmedel som får dig att varken gå upp eller ned i vikt. Det handlar istället om energi in och ut. Utesluter du ett livsmedel och vikten vänder neråt är det inte livsmedlet i sig som är nyckeln utan det faktum att du hamnat på ett energiunderskott. Detsamma gäller viktuppgång- det är inte ett livsmedel som får dig att gå upp i vikt utan det är ett energiöverskott som gör det.

Att förbjuda och utesluta vissa livsmedel för att nå resultat kan skapa ett större behov av att få äta dessa livsmedel. Detta gör att när du väl äter livsmedlet så äter du det som om det vore det sista du ska göra i livet. Känslan som kommer efter detta är inte alltid så trevlig. Så, istället för att hamna i förbudsfällan ska du försöka tänka långsiktigt vad du vill åstadkomma med din kost. Tänk inte enbart på de närmaste veckorna utan koppla det till hur ditt liv ser ut över en längre tid så skapar du möjligheten att få en kosthållning som du klarar av att bibehålla i längden.

Att skapa en hållbar kosthållning kräver en del planering och struktur för att åstadkomma de resultat du vill ha. Det kan handla om något så enkelt att du varje söndag lagar matlådor inför veckan så att du slipper tänka på detta när vardagsstressen gör sig påmind. Du kan planera en matsedel för vilka middagar du (eller hela familjen) ska äta för att inte behöva tänka på detta när du/ni kommer hem om dagarna. Det är små enkla knep som kommer göra en stor skillnad utan vare sig förbud eller uteslutning av livsmedel.

Du kan tänka likadant gällande träning. Precis som att du kollar över din jobbvecka för att planera in allt du behöver göra, så gör du likadant med din kost och träning. Se över hur din kommande vecka ser ut, exempelvis varje söndag, och se var, när och hur träningen kan bli genomförd och på så vis kommer du lättare kunna styra upp din träning.

Vidare är det även viktigt att varken straffa eller kompensera sina val. Har du någon dag ätit mer och tränat mindre betyder det inte att du förstört något och det finns inga som helst anledningar att straffa sig själv genom att träna ännu mer dagen efter, eller att inte äta såsom du gör i vanliga fall. Att tänka så kan skapa farliga beteenden och tankar som inte kommer att gynna dig.

 

/Linnéa Eriksson, kostvetare och personlig tränare

linnea@usm.nu

Kom ihåg:

Det är okej att inte träna på en dag eller två om du inte känner för det.

Det är okej att ta en öl eller ett glas vin nu och då, det kommer inte förstöra din träning eller kosthållning.

Du behöver inte alltid ge max på träningen, det viktigaste är att den blir genomförd.

Pizza, hamburgare, godis eller någonting annat du är sugen på är okej att äta då och då, du måste kunna njuta av livet med!

 

Tänk: vi kan äta allt men inte alltid.