Nästa års hetaste träningstrender

Varje år publicerar ACSM (American College of Sports and Medicine) en rapport över kommande trender i träningsbranschen. Det känns extra kul att mycket av det vi på USM erbjuder också finns med på listan!

1. Träning Online. 

Onlineträning syftar till att använda streaming för att leverera träning på individuell nivå eller i grupp och utvecklades för att kunna träna hemmavid. Pandemin har verkligen snabbat på utvecklingen av digitala hälsotjänster världen över för att möjliggöra träning på distans. Onlineträning är tillgänglig under alla dygnets timmar och kan vara livesända eller förinspelade klasser/träningssessioner. Hos oss hittar du förinspelade klasser här eller livesända klasser via vår slutna Facebookgrupp. Inom kort släpper vi dessutom Personlig träning Online. Du kan redan nu anmäla intresse för PT Online, anmälan är inte bindande.

2. Bärbar teknik.

Bärbar teknik har varit en stark trend ända sedan det lanserades och innefattar aktivitetsmätare, smarta klockor, pulsmätare, GPS-spårare eller liknande. De kan användas för stegräkning, mätning av hjärtfrekvens, kroppstemperatur, spenderade kalorier, mätning av mängden stillasittande, mängden sömn och mycket mer! Många av våra konditionsmaskiner läser av din puls om du har ett pulsband från Polar så att du enkelt kan hålla koll på din hjärtfrekvens när du tränar.

3. Kroppsviktsträning.

Här handlar det om att använda kroppsvikten som motstånd. Kroppsviktsträning använder minimalt med utrustning för ett enkelt och billigt sätt att träna.Tänk plankan, sit-ups och armhävningar- både enkelt och effektivt! Ökningar av motstånd görs med olika lutningar och tempo istället för att addera tyngre redskap. Vi erbjuder ett flertal klasser där du inte använder några redskap, bland annat, Bodybalance, Core Challenge, Good Vibes Sh’bam, Somamove, Yoga och X-training. Dessa klasser kan du dessutom träna med oss live!

4. Utomhusträning. 

Utomhusaktiviteter har växt i popularitet senaste året men hade sin början på denna topplista redan 2010. Träning utomhus med en instruktör i en park eller annat område utomhus, promenadgrupper, löpkurser och många andra aktiviteter spås fortsätta växa även nästa år. Vi ser fram emot att erbjuda fler möjligheter till utomhusträning i form av USM Outdoor, Senior Outdoor och Gymfloor Outdoor under vårterminen.

5. HIIT (Högintensiv Intervallträning)

Högintensiv intervallträning handlar om korta, intensiva spurtar av aktivitet följt av korta perioder för återhämtning. Med denna typ av träning ligger du alltså på maximal eller nära maximal ansträngning under kortare intervaller för att få hög effekt på kort tid. Kräver viss träningsvana för att minska risken för skador eller överansträngning. Hos oss hittar du ibland HIIT på våra X-trainingklasser.

6. Virtuell träning

Virtuell träning är förinspelade träningspass, ofta i en sal med en stor skärm som spelar upp pass enligt ett givet schema eller helt on demand. Detta är en träningsform som hittat en plats på topp 10-listan som en reaktion på det stora behovet att träna hemifrån som växt fram under året. I många delar av världen har gymmen tvingats stänga helt och då har många tagit upp träning virtuellt istället. Många testar virtuell träning innan de kliver in i en gruppträningssal för att veta vad det handlar om för träning och lära sig övningarna.

7. Träning som medicin

Forskningen visar tydligt att regelbunden träning inte är något annat än en mirakelkur för hälsan! Det är hög tid att se över sina livsstilsval för att hindra uppkomsten av livsstilsrelaterade besvär och sjukdomar. Vårdgivare bör inkludera fysisk aktivitet och tillhörande behandlingsrekommendationer som en del av varje patientbesök och hänvisa till sina patienter att ta hjälp av yrkesverksamma i träningsbranschen. Till deras hjälp finns FaR (Fysisk Aktivitet på Recept). Hos oss på USM får du rabatt på ditt medlemskap mot uppvisande av FaR. Vi har dessutom regelbundna starter av nybörjargrupper.

8. Träning med fria vikter

Träning med fria vikter innebär att du använder skivstänger, hantlar, kettlebells, medicinbollar och andra typer av redskap som du hittar på gymmet. Att träna med fria vikter bara växer i popularitet för varje år och en stor anledning är att du tränar väldigt många muskelgrupper samtidigt vilket gör det till väldigt effektiv träning. Folkhälsomyndigheten och Världshälsoorganisationen (WHO) rekommenderar vuxna att styrketräna minst 2 gånger i veckan.

9. Seniorträning

Människor lever längre, arbetar längre och är fortfarande hälsosamma och aktiva mycket längre. Idag är många seniorer vana att motionera regelbundet och idag vet vi också att en kan fortsätta träna och motionera högt upp i åldrarna. Här på USM hittar du vanligtvis seniorpass flera gånger i veckan, dessa är dock satt på paus just nu.

 

10. Personlig träning

Denna trend fortsätter att växa i popularitet på våra anläggningar. Med en personlig tränare får du hjälp med individuell målsättning och övningar/upplägg som anpassas utifrån dig och ditt mål. Hos oss kan du välja mellan att köpa enstaka timmar eller paket med flera timmar i ett. Våra medlemskap USM Mellan och USM Stora inkluderar en 30 minuters instruktion i medlemskapet varje år. För många är det ett första steg mot att använda personlig träning under sin tid som medlem hos oss.

Välkommen att möta träningsåret 2021 med oss på USM!

Inte medlem idag?

Utopia

Mån-tors
05.00-23.00
Fredag
05.00-21.00
Lördag
05.00-18.00
Söndag
05.00-23.00

Navet

Mån-fre
05.00-22.00
Lör-sön
06.00-21.00

Mariehem

Mån-tors
05.00-23.00
Fredag
05.00-21.00
Lördag
05.00-20.00
Söndag
05.00-23.00